Terug naar Toolkit aanbesteden

5. Onderhoud en beheer van toegankelijkheid

Uw systeem, product of dienst is opgeleverd, aangepast en geaccepteerd. Na de oplevering gaat de levenscyclus van het product of de dienst natuurlijk gewoon door. Het is dus belangrijk om de toegankelijke oplossing ook op langere termijn toegankelijk te houden. Neem toegankelijkheid daarom ook daarna op in de onderhoud- en beheerscyclus. Dit is meestal al een afspraak die deel uitmaakt van de Tender Aanvraag en het contract.

Contracten voor training, begeleiding en ondersteuning

Overweeg om onderhoud, beheer en ondersteuning (bijvoorbeeld bij een CMS) mee te nemen in het contract. Daaronder valt ook ondersteuning bij het ontwikkelen van nieuwe content, stijlgidsen en training van de mensen die met het product of de dienst moeten werken.

Hou er rekening mee dat training en ondersteuning, ook - na de oplevering door uw leverancier - moeten passen in uw budget. Ga als dat kan vooraf na welke training geschikt zou zijn voor uw medewerkers:

  • Training in een groep is meestal eenvoudig in te passen. Vooral algemene kennis over toegankelijkheid van specifieke applicaties, producten en diensten is zo eenvoudig te plannen.
  • Soms is het nodig om mensen meer uitgebreid op te leiden voor specifieke taken.
  • Voor onderhoud en beheer kan het goed zijn om begeleiding of technische ondersteuning te regelen. Het is meestal mogelijk om in een contract een vaste tijd af te spreken die kan worden opgenomen als er echt vragen zijn.

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Kennisbank
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn