Terug naar Artikelen

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines zijn doof en blind. Net als bezoekers met een visuele beperking hebben ze geen boodschap aan afbeeldingen, scripts en Flash, maar lezen ze vooral de teksten op je website. Goede webteksten zijn voorzien van opmaak die aangeeft wat koppen, paragrafen en lijsten zijn. Toegankelijke websites kunnen daarom ook door zoekmachines beter 'gelezen' worden. Net als bij dove bezoekers bevat geluid uit bijvoorbeeld filmpjes geen bruikbare informatie. Een toegankelijke website bevat tekstuele alternatieven voor alle niet-tekstuele content. Zo vinden je bezoekers je website zonder problemen via een zoekmachine.

Beter scoren in zoekmachines

  • Zoekmachines zijn blind. Voor het woord overheid hoef je dus niet bij de ons bekende overheid uit te komen. Gebruik daarom geen afbeeldingen voor tekst, bijvoorbeeld in menu's etc. Als afbeeldingen toch nodig zijn, geef dan een duidelijke beschrijving in het alt-attribuut;
  • Zorg voor valide en toegankelijke code volgens W3C richtlijnen. Controleer of de code voldoet aan de standaarden van W3C door die te valideren;
  • Hou inhoud en opmaak gescheiden. Gebruik aparte bestanden voor inhoud en opmaak (XHTML, CSS);
  • Gebruik geen grafische menus of menus die alleen maar met scripts werken. Als de scripts uitstaan doen ze het niet meer en zoekmachines hebben moeite om pagina's te vinden;
  • Gebruik W3C technologie. Veel websites raden het gebruik van Flash voor weergave van de inhoud van paginas af totdat zoekmachines die kunnen lezen;
  • Gebruik het correcte DOCTYPE. Ga naar de W3C website voor een overzicht van beschikbare DOCTYPE's;
  • Optimaliseer meta informatie op de pagina's. Het is belangerijk om de "content language", "content type", "Keywords", "description" en "robots" in te vullen;
  • Gebruik robots.txt. Plaats dat in de hoofdmap (root) van de website. Ga voor een overzicht van de mogelijkheden naar Google;
  • Geef interessante informatie. Zorg dat een site interessant is voor bezoekers . Geef regelmatig nieuwe informatie;
  • Zorg voor links naar je website. Probeer de site te laten linken vanaf populaire sites, en link ook terug naar hen.

Zoekmachines zijn blind

Zoekmachines zoals Google zijn eigenlijk blind. Zoekmachine optimalisatie is daarom niet alleen van belang voor uw vindbaarheid, maar ook voor de toegankelijkheid van uw website voor iedereen, inclusief mensen met een functiebeperking en senioren. Een website die niet door een zoekmachine gevonden wordt bestaat eigenlijk niet. Naast algemene regels voor zoekmachines als Google heeft de Nederlandse overheid ook eigen regels opgesteld voor websites van de overheid. Hieronder staan de belangrijkste regels om gevonden te worden op een rij.

Code kwaliteit

Hoog scoren in Google is vrij eenvoudig en heeft veel te maken met toegankelijkheid en kwaliteit. Als de website toegankelijk is en de code van de website voldoet aan de standaarden dan scoort een site direct veel hoger.

Je kunt de kwaliteit van de code van uw website eenvoudig zelf controleren. Ga daarvoor naar validator.w3.org, toets het adres van de website in en druk op check. Als de site goed is dan verschijnt een groene balk in beeld die aangeeft dat je website valideert. Als de site geen valide code heeft dan staat vrijwel bovenaan de pagina het aantal fouten op je pagina.

Links naar uw pagina

Het lijkt een open deur, maar natuurlijk helpt het ook als een site zo interessant of belangrijk is dat andere websites naar je website gaan linken. Dat heet een "back link". Back links zorgen in de meeste zoekmachines voor een hogere score. Daarbij is de score afhankelijk van de score van de website die naar je linkt. Dus hoe belangrijker de website die naar je linkt, hoe hoger je score.

Het is daarom interessant om na te gaan hoeveel websites naar je eigen website linken. Dat kan heel eenvoudig via Google.

Probeer ook eens of de links op uw website nog allemaal werken. Daarvoor heeft het W3C een handige tool online staan. Vul op http://validator.w3.org/checklink je website adres in en druk op "check". Deze tool onderzoekt razendsnel of de links vanaf de onderzochte pagina nog kloppen.

Zoekmachine advies van de overheid in de Webrichtlijnen

Ook in de Webrichtlijnen wordt specifieke aandacht gegeven aan zoekmachine optimalisatie. Belangrijkste reden daarvoor is de onvindbaarheid van overheidsinformatie en de beveiliging van informatie en de privacy van de burgers. Hieronder staan de relevante webrichtlijnen.

  1. Gebruik geen frames op overheidswebsites. Dit geldt voor zowel reguliere frames binnen framesets, als zogenaamde iframes;
  2. Produceer unieke, onveranderende URL's;
  3. Vermijd het gebruik van sessies in URL's;
  4. Gebruik vriendelijke URL's, die leesbaar en herkenbaar zijn;
  5. Gebruik geen client-side script of formulieren als de enige manier om informatie op de site te bereiken;
  6. Schrijf zowel grammaticaal correcte, als beschrijvende markup;
  7. Zet de inhoud van de pagina in de HTML broncode op volgorde van belangrijkheid;
  8. Gebruik voor iedere pagina een unieke, beschrijvende titel;
  9. Schrijf korte, bondige tekst, waarin de belangrijkste boodschap bovenaan de pagina al wordt genoemd.

Verdere informatie over betere vindbaarheid in zoekmachines en tools:

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn