Terug naar Artikelen

Toegankelijke social media widgets

Hoe integreer je sociale media als Facebook, Twitter en Google +1 en diensten als Google Search toegankelijk op je website.

Verschillende logo's van sociale mediaNoot: Twitter heeft recent haar API geüpdatet, een aantal voorbeelden die eerder op deze pagina stonden zijn verwijderd.

Steeds meer organisaties bieden diensten aan die je op je website kunt integreren, zoals Twitter streams, Facebook like, Google's +1 en Google search. Omdat website eigenaren willen aansluiten bij de social media sites die hun bezoekers gebruiken, wordt vaak gekozen om van deze diensten gebruik te maken.

Externe widgets

Een veel gebruikte manier om externe diensten op een website te gebruiken is door middel van externe widgets. Deze worden op een website geplaatst door een script aan pagina's toe te voegen, die vanuit de browser van bezoekers de nodige informatie opvraagt en weergeeft. Externe widgets zijn erg handig doordat je er vrijwel niets voor hoeft te doen. Hoe de widget er uit ziet en hoe deze werkt wordt vaak grotendeels door de dienstverlener bepaald. Vaak kunt u slechts enkele instellingen aanpassen, zoals de kleur, grootte en positie.

Het probleem van externe widgets is echter dat, doordat je alles laat doen door scripts van een andere organisatie, het moeilijk is om de kwaliteit van je website te bewaken. Uiteraard kun je de widget onderzoeken voordat je deze in gebruik neemt. Maar omdat de widget door de dienstverlener kan worden veranderd, kunnen op onverwachte momenten nieuwe problemen ontstaan.

APIs

Om programma's (zoals widgets) met een social media dienst te laten communiceren, wordt in set van technische afspraken vastgelegd hoe de dienstverlener aangesproken moet worden. Dit heet een Application programming interface (API). Twitter heeft bijvoorbeeld een API waarmee widgets en andere programma's tweets kunnen zoeken. Alle dienstverleners die widgets aanbieden hebben zo'n API nodig.

De meeste organisaties die widgets aanbieden hebben ook publieke documentatie over hoe de API's werken. Veel organisaties stimuleren het gebruik van hun API's, zodat andere ontwikkelaars hun dienstverlening kan uitbreiden met eigen diensten. Denk bijvoorbeeld aan Twitpic.com, die een foto dienst heeft gebouwd op de bestaande dienst van Twitter.

API's zijn veel betrouwbaarder dan externe widgets doordat bestaande functionaliteit vrijwel nooit wordt veranderd, hooguit uitgebreid. Dit geeft de garantie dat code die je nu installeert over twee jaar nog werkt zoals je verwacht.

Server oplossingen

De kern van het probleem bij externe widgets zit in dat je geen controle hebt over de scripts die de informatie op je website plaatsen. Doordat vrijwel alle externe widgets gebouwd zijn op publieke API's is het ook mogelijk om met scripts die je zelf beheert dezelfde, informatie en functionaliteit te bieden als die van externe widgets. En doordat je zelf de controle hebt, kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van je website is geborgd.

Uiteraard is het lang niet altijd wenselijk om scripts te ontwikkelen voor de externe diensten. Heel vaak zijn er al scripts beschikbaar die je kosteloos kunt gebruiken. Ook deze scripts zullen niet gegarandeerd aan de specifieke eisen van je website voldoen, maar het is vaak aanzienlijk minder moeite om een script uit te breiden, dan om opnieuw te beginnen.

De meeste scripts zullen vanaf de server van de website werken in plaats van in de browser van bezoekers. Dit zorgt er ook meteen voor dat de website functioneel blijft wanneer scripts in de browser niet werken. Ook al is dit geen deel meer van Webrichtlijnen versie 2, voor veel websites blijft dit een verstandig uitgangspunt omdat het de website beter bereikbaar maakt voor zoekmachines. Zij kunnen namelijk ook niet goed met scripts overweg.

Conclusie

Er zijn verschillende manieren om diensten zoals Twitter feed en Facebook like in je website te integreren. Om een website volgens de Webrichtlijnen te bouwen is het gebruik van externe widgets problematisch. Met iets meer moeite zijn er meestal modules te vinden die je op de website kunt gebruiken. Deze geven je de controle die nodig is om de kwaliteit van je website te bewaken.

Voorbeelden

Bronnen

Leer meer over WCAG 2.0 en Webrichtlijnen 2

Meer leren over de WCAG 2.0 en Webrichtlijnen 2.0 (WCAG 2.0 + extra kwaliteitsrichtlijnen)? Dat kan! Onze trainingen met praktijkvoorbeelden leren je meer over deze nieuwe toegankelijkheidsrichtlijnen en bieden ruimte voor je eigen vragen:

We geven ook trainingen, speciaal voor redacteuren:

Bekijk onze trainingen pagina voor een overzicht van al onze trainingen.

Gerelateerd

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn