Terug naar Artikelen

Digitale toegankelijkheid en Google SEO

Digitale toegankelijkheid zorgt voor betere vindbaarheid van je pagina. Als webshop is dit belangrijk omdat je wil dat je doelgroep zo groot mogelijk is. Zoekmachines zorgen ervoor dat zodra een klant naar iets op zoek is er een webshop wordt gevonden waar het artikel kan worden gekocht. 

Wist je dat de belangrijkste bezoeker van je website een paar flinke handicaps heeft? Zo is hij namelijk blind. Dat zorgt ervoor dat hij op de meeste websites maar moeilijk kan navigeren, en daardoor minder snel zal overgaan tot conversie. Grappig genoeg is dit wel een bekende van je. En van ons allemaal. Zijn naam?

Google.

Betere vindbaarheid, betere conversie, verplichte wetgeving

Digitale toegankelijkheid gaat over de mate waarin websites toegankelijk zijn voor iedereen. Dus ook mensen met een functiebeperking. Net zoals we in de fysieke wereld hulpmiddelen hebben om mensen die doof en blind zijn te ondersteunen, hebben we dat ook in de digitale wereld. Drie redenen waarom het zo belangrijk is om rekening te houden met digitale toegankelijkheid: vindbaarheid, conversieoptimalisatie en wetgeving.

  • Vindbaarheid:  Google indexeert alle informatie op je website, om deze te ranken. Hoe toegankelijker deze informatie is voor Google, hoe beter de zoekmachine je website kan ranken.
  • Conversieoptimalisatie: voor de meeste webwinkels is conversie het hoofddoel. Iemand die niet gemakkelijk zijn weg kan vinden op jouw website, zal minder snel tot een aankoop of een klik overgaan. 
  • Wetgeving: per 31 december 2016 worden ondernemers, net als overheden, verplicht om hun diensten zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Dit geldt ook voor webshops! Lees meer over dit nieuwe VN-verdrag

Als webshop doe je er dus goed aan om na te denken over hoe toegankelijk jouw website eigenlijk is. Niet alleen omdat het binnenkort moet, maar ook omdat dit goed is voor je bereik en omzet.

Digitale toegankelijkheid: hoe moet ik dat voor me zien (of horen)?

Voor het toepassen en meten van digitale toegankelijkheid zijn bepaalde standaarden ontwikkeld: EN 301 549 (voorheen de webrichtlijnen). Deze richtlijnen hebben onder andere betrekking op de structuur en vormgeving. Maar ook content speelt een belangrijke rol. Duidelijk en helder taalgebruik zijn hierin essentieel, net als de opmaak. 

Daarnaast gaat webtoegankelijkheid ook over bepaalde functionaliteiten. Dan kun je denken aan het ondertitelen van video’s, die anders niet begrepen worden door dove mensen. Of aan het laten voorlezen van webpagina’s, die anders niet toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking. En bied je PDF’s aan op je website? Vaak bevatten ze relevante informatie voor de bezoeker, maar nog vaker zijn ze niet digitaal toegankelijk.

Voorbeelden:

1: Gebruik je YouTube-filmpjes op je website? Je kunt gemakkelijk een ondertiteling toevoegen via 'captions'.

Ondertiteling toevoegen aan youtube knop wordt aangewezen

2: De blinde bezoekers van Stadsregio kunnen wel de tekstjes ‘lezen’, met speciale software, die als alt-tags zijn toegevoegd bij de afbeeldingen. Dat geldt ook voor de koppen die de juiste HTML-codes hebben. Deze zijn bovendien veel beter te indexeren door Google.

Voorbeeld toegankelijke website

Google, voor de meeste webwinkels de belangrijkste bezoeker, werd al even genoemd. Google is vergelijkbaar met een blinde bezoeker. Natuurlijk wil Google wel zo goed mogelijk haar eigenlijk bezoekers bedienen. Daarom heeft Google in januari 2016 het criterium ‘toegankelijkheid’ in hun Webmaster Guidelines nog belangrijker gemaaktvoor het indexeren. 

Welke bezoekers bereik ik dan beter?

Mensen met een functiebeperking behoren tot een  ‘vergeten’ doelgroep. Wist je dat er in Nederland:

  • ruim 350.000 blinden en slechtzienden zijn?;
  • en 1,2 miljoen mensen met een gehoorbeperking?;
  • videodienst YouTube de tweede zoekmachine wereldwijd is?;
  • de ondertiteling van video’s op YouTube de indexeerbaarheid en vindbaarheid flink verhoogt?;
  • videodiensten voor jongeren, ook een belangrijke doelgroep, vaak de eerste plek zijn waar ze gaan zoeken?;
  • 1,5 miljoen mensen zijn met dyslexie? 

Maar digitale toegankelijkheid gaat niet alleen over dove en blinde mensen. Want wij maken allemaal wel eens mee dat we beperkte toegang hebben tot een website. Bijvoorbeeld wanneer we:

  • Een video in de trein willen bekijken, en daar geen geluid bij kunnen afspelen;
  • We tijdelijk geen muis tot onze beschikking hebben en we vanuit het toetsenbord moeten werken;
  • We last ervaren van zonlicht op een beeldscherm, en we dus het contrast minder goed kunnen zien.

Mensen met een beperking zijn meestal minder mobiel. Zelfstandig winkelen is dus niet altijd gemakkelijk voor ze. Daarom is online winkelen voor deze doelgroep nog interessanter en relevanter dan voor de doorsnee klant.

En dan is er nog een belangrijke vergeten doelgroep: ouderen. Zonde om deze doelgroep niet goed te bedienen, want door de vergrijzing zal het aantal senioren nog sterker toenemen. Ouderen zijn niet per definitie beperkt, maar wel komen slechthorendheid en slechtziendheid een stuk meer voor in deze groep. Vaak zijn ze ook minder digitaal vaardig, waardoor ze gebaat zijn bij toegankelijke en overzichtelijke informatie. 

Digitale toegankelijkheid: hoe doe je dat?

Toegankelijkheid levert je webwinkel dus onder meer nieuw klantenpotentieel op.  Maar goed, waar begin je? Gelukkig zijn veel toegankelijkheidopties al gemeengoed. Denk aan responsive webdesign, waarmee de weergave van een website zich automatisch aanpast aan het betreffende scherm. 

Wat kun je als webwinkelier nog meer doen om je website digitaal toegankelijker te maken? Zoals met alle veranderingen is het ook bij digitale toegankelijkheid slim om je op de ‘quick wins’ te focussen.

Quick wins om je website snel toegankelijker te maken 

  • Pas je alt-tags aan. Dit zijn bijvoorbeeld de teksten bij de afbeeldingen van je producten
  • Gebruik koppen (H1, H2, ..) en heldere opmaakstructuur in je pagina’s
  • Schrijf goede en duidelijke foutmeldingen, en labels bij formulieren
  • Zorg dat de tekst bij een checkbox doorlinkt, zodat men op de tekst kan klikken 
  • Zet relevante tekst niet (alleen)  in een afbeelding, want dit wordt niet gelezen door Google, Maak er dus een echte tekst van
  • Wees je eigen testpersoon: leg je muis weg en bedien je website met het toetsenbord. Hoe gemakkelijk is dat? Wat kom je tegen?
  • Tot slot: er bestaan (gratis) tools die je helpen om je website te testen op digitale toegankelijkheid. Bekijk hier een handig overzicht van tools.

Als je meteen grondig aan de slag wil, zijn er diverse Thuiswinkel Business Partners die je website kunnen testen en je adviseren over digitale toegankelijkheid.

Je strategie voor digitale toegankelijkheid op de lange termijn

Het is slim om alvast na te denken hoe je de eisen en opties met betrekking tot digitale toegankelijkheid in je online strategie kunt verweven. Dat kun je onder andere doen door:

  • Het onderwerp digitale toegankelijkheid vanaf het begin mee te nemen als je een nieuwe website laat bouwen.
  • Een webbouwer te zoeken die bekend is met de laatste eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid.
  • Bij het testen van je nieuwe website ervoor te zorgen dat digitale toegankelijkheid één van de testgebieden is.
  • Als je een nieuwe website laat ontwikkelen die weer een aantal jaar mee moet gaan, is het verstandig om advies in te winnen over webtoegankelijkheid met betrekking tot het ontwerp en de oplevering van je website.
  • Je website laten certificeren, voorafgegaan door een toetsing, zodat je het waarmerk Drempelvrij kunt dragen. Op die manier is het zichtbaar voor alle bezoekers dat je website voldoet aan de richtlijnen.

Digitaal toegankelijke websites: goedkoper, efficiënter en veelzijdiger 

Het toegankelijker maken van de website(s) heeft dus grote voordelen op het gebied van vindbaarheid en conversie. Maar ook levert het je enorme voordelen op als het gaat om kostenbeheersing en efficiënter werken. 

  • Een beter toegankelijke website is een snellere website. Want doordat je de opmaak en inhoud van elkaar scheidt kan de grootte van een website met 40 tot 70% worden verminderd. En dat is zeker voor websites die veel traffic via smartphones en tablets krijgen van groot belang.
  • De webredactie wordt gemakkelijker, want websites die toegankelijk en volgens standaarden zijn gebouwd zijn eenvoudiger aan te passen. Met weinig ingrepen kun je structuur, kleur en vorm aanpassen. Handig als het weer Koningsdag is bijvoorbeeld, maar ook bij een restyling van de gehele website.
  • Heldere en toegankelijke communicatie via je website scheelt veel tijd en geld. Hoe laagdrempeliger een website, hoe groter de kans dat gebruikers op je site aankopen en betalingen kunnen doen en de juiste informatie kunnen vinden. Zodat je minder hoeft te laten afhandelen per telefoon of fysiek.
  • Als je website volgens bepaalde standaarden is ontwikkeld, ben je minder afhankelijk van ontwikkelaars. Hierdoor is het eenvoudiger om bijvoorbeeld van leverancier te wisselen. 
  • Een toegankelijke website is toekomstbestendig. Dagelijks verschijnen nieuwe versies van browsers op computers, tablets en telefoons. Hoe beter een website aan de standaarden voldoet, hoe groter de kans is dat deze functioneert zoals de bedoeling is op al deze apparaten.
  • Toegankelijke digitale dienstverlening is een belangrijk onderdeel van je MVO-beleid. Niet onbelangrijk, en daarbij kun je dit goed gebruiken in je PR en marketing.

Wees de wet van 2017 voor

Uiteindelijk zijn wij allemaal gebaat bij toegankelijkere websites. Want een toegankelijke website is een logische website. Met een logische structuur die door iedereen wordt begrepen. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de site voor alle gebruikers. Daarnaast is het toegankelijker maken van je website een commerciële kans: Een site die niet goed toegankelijk is wordt minder goed door Google gewaardeerd. Dat scheelt in de ranking en in de kwaliteit van de geïndexeerde informatie. Hoe beter Google begrijpt welke informatie jij op je pagina hebt staan, hoe beter Google deze kan tonen bij een zoekvraag.

Webtoegankelijkheid wordt steeds belangrijker. En aangezien het per 31 december 2016 zelfs wettelijk verplicht wordt, kun je dit maar beter alvast geregeld hebben

Gerelateerd

Tags:
Categorie:
Kennisbank
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn