NEMO: gastvrijer door de training Bejegening

Case​

N`EMO heeft een grote ambitie en wil inclusief worden voor iedereen. Voor de mensen met een visuele beperking hadden zij ook specifieke vragen over de sociale toegankelijkheid. Hoe gaat het personeel om met iemand met een visuele beperking? Wat kunnen we doen zodat iedereen een mooie beleving heeft? Om te groeien in sociale toegankelijkheid hebben de medewerkers een training Bejegening gekregen. En dat wierp direct zijn vruchten af. 

Doel

NEMO wil een museum zijn voor iedereen. Een plek waar 'doen' én 'ervaren' samen een mooie beleving creëren. Een belangrijk onderdeel hiervan is de sociale toegankelijkheid. Hoe gaan mensen met elkaar om? Om de gastvrijheid richting mensen met een visuele beperking te verbeteren heeft het personeel een training Bejegening gekregen.

Vetrekpunt

In het voorjaar van 2021 is een deel van de publieksbegeleiders en het management getraind. Zij zijn meegenomen in de theorie van oogaandoeningen en de communicatie richting mensen. Daarna mocht iedereen zelf ervaren hoe het is om met een gesimuleerde visuele beperking door NEMO te lopen samen met een collega die tegelijkertijd kon oefenen met bejegening. 

“Wat fijn dat we niet alleen maar de theorie krijgen maar juist ook zelf ervaren hoe het is."

Uitdagingen

Een belangrijke les tijdens deze training is: doe geen aannames maar vraag wat iemand nodig heeft. Ook bespreken we met elkaar waarom je iemand met een beperking überhaupt anders zou bejegenen. Waarom zou je dingen niet zoals iedere bezoeker behandelen? Of gaat het hier niet veel meer om wat voor hulp je aanbiedt? En op welke manier?

Bij de praktijkervaring laten we de medewerkers die geblinddoekt zijn ook altijd even schrikken. Dit doen we door opeens een medewerker bij de arm te pakken en met vrolijke stem te zeggen: "Kom maar even met mij mee, ik weet nog iets wat je echt moet gaan bekijken."

“Oh ik schrok me wezenloos. Wat eng is dat als je niet doorhebt dat er iemand aankomt en je zomaar vastgepakt wordt. Dat ga ik dus nooit meer doen.”

Resultaat

Bij NEMO merkten ze dat er na deze training veel minder klachten binnen kwamen over bejegening. In de vakantieperiode merkten ze echter weer een toename van klachten. Op dat moment waren er veel tijdelijke medewerkers aan de slag die de training niet gevolgd hadden.

En nu...

Om dit in de toekomst te voorkomen, is besloten dat alle publieksbegeleiders deze training (opnieuw) moeten volgen in de zomer van 2022. Ook zullen alle horecamedewerkers, en de medewerkers bij de ontvangst én de winkel de training volgen. Daarnaast worden een aantal medewerkers opgeleid om deze training intern bij NEMO zelf te geven. Daarnaast komt er een korte introductiefilm voor nieuwe medewerkers zodat zij meteen de basis meekrijgen.

“Wat ik meeneem is eigenlijk iets heel kleins. Even aangeven wie ik ben, en dat ik voor NEMO werk voordat ik mijn vraag stel. Ik heb me nooit gerealiseerd dat als je onze NEMO-blouse niet kunt zien, dat je niet weet wie ik ben.”

“Ik dacht dat ik behoorlijk goed de weg wist in het gebouw. En nu was ik eigenlijk gelijk mijn oriëntatie kwijt.”

 

 

 

Aantal reacties van medewerkers op de training
Kettingreactie Nemo

Contact

Portret Francis ter Horst met hond

Ook jouw organisatie voor iedereen toegankelijk?

Francis ter Horst - Lotterman

8 + 2 =
Los de rekensom op en geef de oplossing aan met cijfers. Bijvoorbeeld voor 'twee plus vier =?' geef een '6' op.
Privacy policy
Accessibility.nl respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken met uw toestemming. Accessibility.nl zal uw persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen. Voor meer informatie zie ons volledig beleid.