Hoe (on)toegankelijk is je organisatie volgens het maturity model?

Beleid
trap naar boven

Hoe (on)toegankelijk is je organisatie eigenlijk? Het maturity model van Accessibility geeft inzicht in waar je staat als organisatie. En welke stappen je nog moet zetten. Want het toepassen van de richtlijnen van digitale toegankelijkheid is een uitdaging die de alle afdelingen en divisies aangaat, van het MT tot de afdeling Klantcontact, van de Webredactie tot de afdeling HR. Als organisatie ontwikkel je je in vijf stadia, van 'ontoegankelijk' naar 'inclusief'. 

Maturity model

Het maturity model van Accessibility beschrijft de vijf stadia waarin een organisatie zich kan bevinden als het gaat om toegankelijk zijn. Het laat zien hoe je kunt groeien van een 'ontoegankelijke organisatie' naar een daadwerkelijke 'inclusieve organisatie'. Dit model is bedoeld om organisaties inzicht te geven in de fase waarin zij zich op een bepaald moment bevinden. En laat zien welke stappen ze nog moeten nemen.

Dit zijn de vijf stadia.

0. Ontoegankelijk

  • Je organisatie is zich nog niet of nauwelijks bewust van het onderwerp toegankelijkheid.
  • Kennis (juridisch, technisch, redactioneel) over het onderwerp is (vrijwel) afwezig.
  • Jullie zijn onbewust onbekwaam en reageren ad hoc op interne of externe wensen of eisen.

1. Basis op orde

  • Jullie organisatie stelt zich reactief op.
  • Jullie zijn je bewust van de wet- en regelgeving en willen hieraan voldoen. Maar de houding is calculerend: toegankelijkheid wordt bewust zo beperkt mogelijk ingevuld.
  • Jullie zijn bewust deels onbekwaam: er is minimale kennis over het onderwerp, in elk geval waar het de mogelijkheden en voordelen van digitale toegankelijkheid betreft.

2. Geïntegreerd

  • Jullie organisatie stelt zich actief op.
  • Jullie organisatie is zich vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid bewust van het effect van digitale toegankelijkheid op het eigen imago.
  • Jullie tonen bekwaamheid en beschikken over de wil, de kennis en de vaardigheden om de toegankelijkheidsrichtlijnen correct uit te voeren.

3. Optimaal

  • Jullie organisatie stelt zich proactief op.
  • Het management voelt en toont zich verantwoord voor digitale toegankelijkheid. Het onderwerp is organisatie-breed verankerd in de processen en procedures.
  • Jullie organisatie is nu bewust bekwaam op het gebied van toegankelijkheid.

4. Inclusiviteit

  • Jullie organisatie stelt zich disruptief op.
  • Jullie zetten toegankelijkheid in om vaste en belemmerende werk- en denkwijzen open te breken.
  • Toegankelijkheid is zodoende een integraal onderdeel van jullie innovatiestrategie geworden.

Organisatie-brede uitdaging

Onderzoek laat zien dat digitale toegankelijk niet alleen een technische uitdaging is, maar vooral ook een organisatie-brede. En het is dus niet alleen een zaak van de ICT-afdeling of de webredactie, maar van alle onderdelen van de organisatie. Het artikel over het promotieonderzoek van Eric Velleman hieronder vertelt daar meer over. Het artikel 'Toegankelijkheid vooral een kwestie van management' bevat een beknopt stappenplan voor het implementeren van toegankelijkheid in de eigen organisatie.

Tags

  • inclusieve organisatie
  • maturity model
  • toegankelijkheid implementeren
  • toegankelijkheid managen

Contact

Eric Velleman

Ook aan de slag met digitale communicatie die voor iedereen toegankelijk is?

Wij helpen je op weg. Zodat je zelf aan de slag kunt gaan binnen jouw organisatie. Als je wilt, ondersteunen we je ook met advies, realisatie, trainingen en audits. Wil je hier contact over hebben? Bel of e-mail ons, of laat een bericht achter.

Eric Velleman

5 + 0 =
Los de rekensom op en geef de oplossing aan met cijfers. Bijvoorbeeld voor 'twee plus vier =?' geef een '6' op.
Privacy policy
Accessibility.nl respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken met uw toestemming. Accessibility.nl zal uw persoonlijke gegevens niet aan derden verkopen. Voor meer informatie zie ons volledig beleid.